12 august 2023

CFR Călători și conexiunea WI-FI din trenurile InterCity (IC)

Contrar a tot ceea ce știam noi despre CFR Călători, cum că este o companie de stat rămasă în timp, care nu dă doi bani pe cetățenii plătitori de bilete – iar aici intră și studenții, elevii, pensionarii etc., căci și ei plătesc bilete, dacă nu direct, cineva tot vâră banii în conturile CFR și pentru a acoperi reducerea/gratuitatea lor – și care știe doar să-și ceară scuze când un tren are o întârziere de doar 150-200-300 de minute, poate chiar și mai multe, în decembrie 2022 a anunțat cu fast că „CFR Călători pune gratuit la dispoziție pasagerilor, din trenurile IC, Wi-Fi la viteză 4G furnizat de Orange Business Services”, într-un articol publicat pe site-ul CFRCALATORIpunctRO, care poate fi accesat aici.

M-am bucurat să văd o astfel de inițiativă pe care, să fim serioși, Astra Trans Carpatic, operatorul feroviar cu capital privat, a avut-o cu mulți ani în urmă, însă nu cu prea mare succes. În România nu există atât de multe trenuri IC, însă am avut ocazia să merg cu unul din aceste trenuri și mi-am zis să testez și conexiunea „WI-FI la viteză 4G” de care dispunea.

Era o zi de duminică, chiar în 18 iunie, deloc aglomerat, mai ales că mergeam înspre Constanța, nu mă întorceam din Constanța, și aveam laptopul cu mine, căci mergeam acolo cu treabă, nu la distracție.

M-am conectat la rețeaua WI-FI din tren și am deschis un videoclip pe platforma youtube. Ba se încărca, ba nu se încărca, și deja am început să mă enervez. Ce este mai enervant atunci când te uiți la un videoclip decât să se întrerupă din 5 sau din 10 în 10 secunde? Am închis videoclipul și am intrat pe site-ul unei instituții de stat, însă nu se încărca. Măi, dă-o-n colo de treabă. Ce are? Atunci am decis să intru pe SPEEDTESTpunctNET să fac o verificare a vitezei internetului. Prima dată, surpriză, site-ul nu s-a încărcat. După câteva insistențe site-ul s-a încărcat, iar eu am putut rula testul și magnifica „viteză 4G” avea 3,93 MB/s. Așa ceva am văzut nu rar, ci foarte rar, și nu în ultimii ani. În 2011 aveam o viteză de 3,6 MB/s printr-un modem USB amărât, pentru doar 10 lei. Acum 12 ani aveam aceeași viteză de internet cu care CFR-ul se laudă astăzi, însă printr-un modem USB în care era un SIM amărât. Așa ceva este incredibil. Marea „reformă” a confortului clientului pusă la cale de Competența Ferată Română.

Cu o conexiune de 3,9 MB/s, care a fost cea mai mare conexiune atinsă pe toată durata călătoriei București – Constanța, poți maximum să-ți încarci „feed”-ul de pe facebook sau instagram, însă și ăla cu probleme, că are nevoie de mai multe resurse. Bine că am atins 25 MB/s la încărcare, dar la descărcare nici 4 MB/s, că știm cu toții că noi încărcăm conținut când călătorim, nu consumăm. Acea conexiune a venit cu un ping de 152 ms, lucru ce nu-ți permite nici măcar să te conectezi la anumite servere, mai ales ale unor programe de modelare 3D, unde serverul trebuie să-ți verifice licența, sau la alte servicii. În timp ce pe telefon, pe SIM-ul meu umil „PrePay”, am obținut un ping de 26 ms și o conexiune între 90 și 250 MB/s, culmea, de la aceeași companie, Orange.

Prin conexiunea WI-FI am obținut maximum 3,93 MB/s atunci când aveam conexiune, căci au fost foarte multe porțiuni în care nu aveam acces deloc la internet, mai rău decât pe telefon. Singurul lucru bun la respectivul tren a fost faptul că nu a oprit în nicio gară pe toată ruta, adică a fost un tren direct între București și Constanța, care a făcut doar două ore, fără să vină oameni care să-ți spună că ăla este locul lor sau eu mai știu ce. Odată așezat în scaun în București Nord, poți sta acolo până în Constanța.

Astea Ziind Fise, conexiunea gratuită „Wi-Fi la viteză 4G” din trenurile IC ale CFR este, în cel mai indulgent caz, ceva la nivelul anilor 2011, ceva demn de deceniul trecut, nici pe departe demn de prezent sau de viitor. Atât poate el, atât livrează CFR-ul persoanelor care plătesc un bilet care, să fim serioși, nu este deloc ieftin (82 de lei pentru un drum București – Constanța). Însă, totuși, sunt și eu curios dacă CFR plătește și cât plătește companiei Orange Business Services pentru acest minunat serviciu.

53 Comments

Lasă un răspuns